ליצירת קשר
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
בטיחות במשרד
לרשימת הקורסים
לתחילת הקורס
נושאי משימה מספר 35001 + 35002
מטרות הקורס
בגמר ההדרכה ולאחר ביצוע המטלות הנדרשות, החניך:
- יכיר את גורמי הסיכון שבמשרד
- יכיר את אמצעי הזהירות המתאימים לעבודה משרדית
- יכיר מושגי יסוד מתחום הארגונומיה
- ידע כיצד לארגן נכון את עמדת העבודה שבמשרד
- יכין עבודת בית בנושא הנלמד.
- יזוכה, על-פי ביצוע המטלות, בימי ההשתלמות המוכרים מטעם משרד הכלכלה, לצורך קבלת אישור כשירות כממונה על
בטיחות בעבודה.
מבוא
המשרד, למרות שנחשב כמקום עבודה בטוח ו"נקי" מגורמי סיכון, צופן בתוכו מספר גורמי סיכון העשויים לגרום לתאונות עבודה ואף לתרום למחלות מקצוע. מחד נלמד כיצד לזהות את גורמי הסיכון וכיצד לעבוד בצורה בטוחה ולא להיפגע בתאונות עבודה ומאידך נלמד כיצד לעבוד נכון ולמנוע מאיתנו לחלות במחלות מקצוע.
גורמי הסיכון שבמשרד
ניתן לחלק את גורמי הסיכון לשתי קבוצות עיקריות: גורמי סיכון, העשויים לגרום לתאונות עבודה ו/או היווצרות מחלות מקצוע ועומסים גיהותיים התלויים בסביבת העבודה ועשויים גם הם לתרום לאירוע תאונות ו/או היווצרות מחלות מקצוע.
מחלת מקצוע (מחלת משלח –יד)
מחלת מקצוע היא מחלה, שהעובד חלה בה עקב עבודתו או עיסוקו, בהיותו חשוף לגורמים מזיקים (כימיים, פיזיקלים, ביולוגים, וכו'). מחלת מקצוע היא תוצאה של חשיפה חוזרת לגורם המזיק לאורך זמן (חשיפה כרונית). בפקודת התאונות ומחלות משלוח היד (הודעה) – 1945 מפורטת רשימה של מחלות מקצוע, עליהן יש לדווח למפקח עבודה אזורי.
קבוצה מספר 1 – גורמי סיכון
- שריפות – עקב תקלות חשמליות, סיגריה ו/או גפרור דולק
- כוויות ממכונת הקפה, מתקן המים החמים או קומקום
- נפילות והחלקות על ריצפה רטובה
- מכות חשמל הנובעות מציוד חשמלי לא תקין, טיפול לא זהיר בציוד חשמלי
- נפילות מגובה מסולמות, או כסאות, שהוצבו שלא כיאות או שמשתמשים בהם בצורה שגויה
- עייפות וכאבי פרקים וגב כתוצאה מעבודה ממושכת – ולא נכונה – עם מחשב
קבוצה מספר 2 – עומסים גיהותיים
- טמפרטורות סביבה
- חוסר חמצן (עודף CO2)
- לחות
- חוסר בתנועת אוויר
- רעש מזיק
- מיקום תחנת העבודה ומידת התאמתה לעובד/ת
- גורם אנוש
השוני בין גורם סיכון "קלאסי" לבין עומס גיהותי
במירב המקרים העובד יכול לשלוט על גורמי הסיכון בכך שיעבוד נכון וימנע מפעולות שעשויות לסכן אותו. בנוסף, העובד חייב להתריע בפני המעסיק (התופס) על מפגעים וסיכונים חדשים המתגלים בזמן העבודה. לעומת זאת, קשה לעובד לאתר ולשלוט בעומסים הגיהותיים וכאן נכנס לתמונה צוות הבטיחות של הארגון שתפקידו למנוע עומסים אלה.
כללי התנהגות לעבודה בטוחה
לאחר שדנו בגורמי הסיכון הקיימים במשרד, נלימד כיצד ניתן לנקוט באמצעי זהירות מתאימים ולהמנע מתאונות ומחלות מקצוע.
- שריפות – יש לבדוק ולוודא שהציוד החשמלי בסביבת העבודה יהיה שמיש ותקין. אין לבצע שינוים ותיקונים בציוד, במקרה של
תקלה יש ליידע את הגורם המתאים בארגון - למידע נוסף בבטיחות חשמל – פנה לקורס בנושא חשמל
- כוויות ממכונת הקפה – חשוב שבעת מזיגת מים חמים תופנה מלוא תשומת הלב לתהליך.
- החלקה על ריצפה רטובה – כעקרון אין לרוץ או לנוע במהירות במשרד, במידה והרצפה רטובה ולא קיים שילוט אזהרה מתאים,
יש לדווח לגורם המתאים. - מכות חשמל – חשוב לבדוק את הציוד החשמלי לפני השימוש, רק לבעל מקצוע מתאים מותר לתקן ולטפל בציוד חשמלי.
- נפילות מגובה – במידה ויש להשתמש בסולם, חשוב לזכור שהשימוש בסולם מעל 2 מטר מותר רק לאנשים מוסמכים. בכל
מקרה, יש לוודא שהסולם בעל תקן ישראלי, תקין ומוצג בצורה נכונה ויציבה.
תסמינים לנזקים מצטברים ממחשב – ראה תמונה
עייפות וכאבי פרקים וגב כתוצאה מעבודה ממושכת – ולא נכונה – עם מחשב מלווים לעיתים בתסמינים שונים כדוגמת התסמינים הבאים:
- נפיחות וכאבים בפרק ובשורש כף היד
- תחושה של דקירות עדינות או צריבה באצבעות, או נימול (תחושה שהיד נרדמה)
- כאבים בזרועות, בכתפיים, בעורף ובגב התחתון.
- קושי בביצוע מטלות פשוטות – כתיבה, פתיחת דלת, סיבוב מפתח במנעול
- גירוי בעיניים, צריבה ואדמומיות וכאבי ראש – עייפות
הפתרון – ארגונומיה – הנדסת אנוש
ארגונומיה הינו תחום מקצוע החוקר את התנהגות האדם במקום עבודתו ואת היחס "אדם-מכונה". המטרה היא לראות באדם חלק מהמערכת וליצור סביבו את התנאים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים הנאותים לטיפוח הרגשתו הטובה, לשמירה על בריאותו ולשיפור יעילותו. הכוונה הינה לשלב את רכיבי המערכת כך, שהאדם יוכל לעבוד ללא מתח, לשגות כמה שפחות ולא להיות נתון בעומס רב מדי. לתוך מרכיבי המערכת נכנסים גורמים רבים כמו מכונות, תנאי סביבה, יכולות האדם ועוד. בתחום הבטיחות אנו נעזרים בארגונומיה לארגון נכון של סביבת העבודה כך שההסתברות להיפגע ו/או לחלות במחלת מקצוע קטנה מאד.
מקורו של המונח ארגונומיה הוא בשפה היוונית: ארגו = עבודה, נומוס = חוק
כיוון נכון של הכיסא
- עמדו בקדמת הכיסא. כוונו את הגובה כך שהנקודה הגבוהה ביותר של המושב (במצב אופקי) נמצאת ממש מתחת לברך.
- שבו על הכיסא והניחו את כפות הרגליים על הרצפה בצורה ישרה.
- בדקו שהמרווח בין הקצה הקדמי של המושב לבין הרגליים הוא כגודל אגרוף קפוץ (כ- 5 ס"מ).
- כוונו את משענת הגב (קדימה ואחורה וכן מעלה ומטה) כך שתתאים לחלל בגב התחתון שלכם.
- שבו זקופים כשזרועותיכם שמוטות הצידה בחופשיות. כופפו את המרפקים בזוית ישרה (90 מעלות) וכוונו את גובה משענות הידיים, עד שהם יגעו כמעט בתחתית המרפקים שלכם – אם לא ניתן להגיע לגובה זה או אם משענות היד במצב הנמוך ביותר שלהם גורמות להרמה של המרפקים, הסירו אתה המשענות.
- כעת בידקו אם אתם יכולים לשבת בנוחות בעמדת העבודה כשרגליכם מוצלבות תחתיה.
- משענת הכיסא צריכה להיות בזוית כהה (מעט מעל 90 מעלות) למושב
ארגון נכון של סביבת העבודה
- תאורה – מתאימה לאופי העבודה, סוג הנורות ועוצמת השטף האורי. חשוב לשבת כך שלא תהיה החזרת
אור – בוהק – ממסך המחשב
- מסך המחשב – העיניים תסתכלנה לשליש העליון של המסך – ניתן להגביהו באמצעות ספר טלפונים או חבילת נייר
- המקלדת תהייה מונחת על השולחן לפני מסך המחשב ולא במדף תחתי
- שני המרפקים מונחים על השולחן – למנוע לחץ על מפרקי כף היד
- כף היד תהיה בהמשך לאמה, ללא הסטות לצדדים, למעלה או למטה
- במקרה וכפות הרגלים לא מגיעות לרצפה יש להשתמש בהדום.
- יש לשבת על כל המושב מבלי לגלוש לאחור ומבלי להתכופף קדימה.
- מומלץ לשים כרית תמיכה לגב התחתון בשקע הגבי – מגבת מגולגלת
- מומלץ: כל חצי שעה לקום מהכסא למשך 2 – 3 דקות ולהתמתח
אביזרים ארגונומים לעבודה נכונה עם מחשב
למי שעיקר עיסוקו הינו עבודה עם מחשב (קלדנית, תוכניתן…) מומלץ להשתמש באביזרים ארגונומים המתאימים לכף היד. אביזרים אלה, בתוספת משטחי עבודה מרופדים, מסיעים בהפחתת העומס על שורש כף היד ולמנוע בכך מחלת מקצוע,
ביבליוגרפיה וירטואלית
לפניך רשימת אתרים. לחיצה על הכתובת תקשר אותך ישירות לאתר.
בחר לך נושא משימה, מתוך נושאי המשימה בדף הבא, גלוש באתרים המוצגים ובצע את המטלה.
- https://www.napofilm.net/en/napos-films/denk-mich-dein-rucken-napo-mind-your-back
- פקודת תאונות ומחלות משלח-יד
- תקנות מחלות מקצוע
נושאי משימה
נושא למשימה מספר 35-001:
- מהי התקנה המחייבת את העובד לדווח על מפגעים וגורמי סיכון המתגלים לו? רשום את שם התקנה וסכם אותה במספר מילים
- מנה שלושה סיכונים עיקריים בעבודה במשרד ותן להם פתרונות.
- אתר והבא דוגמה לסדור נכון של עמדת עבודה.
נושא למשימה מספר 35-002:
- מהם הצעדים, והיכן הם מופיעים בפקודה ותקנותיה, אותם נוקט ממונה הבטיחות למניעת עומסים גיהותיים?
- תן דוגמה לפתרון ארגונומי בנושא שילוט בעמדת העבודה של עובד משרד
דוגמאות לדבר החקיקה
הגנה מפני נפילה
דוגמאות לדבר החקיקה
גישה למקום עבודה
(2) המעברים בחדרי העבודה ויתר המעברים והמדרגות בבנין יהיו ללא הפרעה של חמרים, חפצים, ציוד או כלים;
הנחיות עבודה:
- באפשרותך לענות על יותר מנושא משימה אחד. כל נושא משימה מזכה ביום השתלמות בודד.
- את פתרון נושא המשימה עליך לכתוב במעבד תמלילים Word בהיקף שלא יעלה על 1000 מילים מודפסות. בראש העבודה יש לציין את הפרטים הבאים: שם, ת.ז., כתובת, טלפון, E-mail, מקום עבודה, תפקיד, תאריך ביצוע העבודה ומספר נושא המשימה.
- באפשרותך לשלוח את הפתרון בדואר אלקטרוני לכתובת shalhevet@shalhevet .co.il
או לחילופין בדואר, לכתובת שלהבת מערכות מידע בע"מ, רח' פריימן יעקב 20, ראשל"צ 75358, בצרוף המחאה לפקודת שלהבת – מערכות מידע בע"מ, על סך 236 ש"ח (המחיר כולל מע"מ) לכל נושא משימה. - לאחר בדיקת פתרון נושא המשימה יועבר אליך אישור על השתתפות ביום השתלמות, על-פי דרישות תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (ממונים על הבטיחות), לצורך קבלת אישור כשירות.
- שלהבת מערכות מידע בע"מ – מנהלת האתר, שומרת לעצמה את הזכות לפרסם עבודות נבחרות באתר. השתתפות בקורס בפועל, על-פי התנאים המפורטים לעיל מהווה אישור גורף לפירסום העבודה.
בהצלחה!